Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-03@11:31:32 GMT

صفر تا صد ثبت‌نام کلاس اولی‌ها

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۴۵۸۴۸

فرآیند ثبت نام مدرسه برای اولیا همواره مسیری پر فراز و نشیب بوده است و این شرایط برای کلاس‌اولی‌ها بیشتر خودنمایی می‌کند.

خبرگزاری میزان - باشگاه خبرنگاران نوشت: حدود دو ماه تا شروع سال تحصیلی جدید باقی مانده است و آنطور که شرایط نشان می‌دهد همچنان ملاحظات مربوط به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی حتی در صورت بازگشایی مدارس و آموزش حضوری برقرار خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته آنچه در این شرایط موجب بلاتکلیفی شده، ساز ناکوک شرایط آموزشی با اوضاع و احوال خاص این روز‌ها یعنی قرار گرفتن در سومین سال تحصیلی کرونایی است، شرایطی که همچنان دو راهی و بلاتکلیفی‌هایی را برای خانواده‌های دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی به ویژه نوآموزان کلاس اولی رقم زده است.

کلاس اولی‌هایی که اولیای آن‌ها در کنار دغدغه حفظ سلامتی در مقابله با کرونا، به دلیل شرایط سنی این طیف از دانش آموزان، نگران وضعیت آموزشی فرزندانشان هم هستند چراکه آن‌ها نه دوره پیش دبستانی قابل توجهی طی کرده‌اند و نه تصویر روشنی از مدرسه برایشان ایجاد شده است.

براساس اعلام معاون آموزش ابتدایی امسال یک میلیون و ۵۴۶ هزار نوآموز ۶ سال تمام داریم که باید در کلاس اول دبستان ثبت نام شوند.

در این بسته خبری به مهم‌ترین شرایط و ضوابطی که نوآموزان کلاس اولی برای برداشتن نخستین گام‌های علمی خود در دوران تحصیل نیاز دارند، اشاره کرده‌ایم.

کدام کودکان مشمول نام نویسی در دوره اول ابتدایی می‌شوند؟

براساس ضوابط موجود برای نام نویسی نوآموزان کلاس اول، حداقل سن ثبت نام ۶ سال تمام است؛ یعنی متولدین قبل از اول مهر١٣٩۴می توانند برای پایه اول ابتدایی ثبت نام کنند، البته برای آن دشته از دانش آموزانی هم که به هر دلیل بازمانده از تحصیل درمقطع اول ابتدایی هستند، حداکثر سن ورود به پایه اول، در مدارس شهری، ٩ سال تمام و در مناطق روستایی ١١ سال تمام است، براین اساس یعنی متولدین بعد از اول مهر ١٣٨٩در مناطق روستایی امکان تحصیل در کلاس اول را دارند.

نام نویسی کلاس اولی‌ها از اوایل خرداد آغاز و تا حدود شهریور ادامه پیدا می‌کند البته که قریب به اتفاق اولیا برای نام نویسی درمدارس در این برهه زمانی دست به کار شده‌اند، اما آن گروه از خانواده‌هایی که قصد ثبت نام فرزندانشان در مدارس خاص همچون مدارس شاهد را دارند، هنوز در تکمیل فرایند ثبت نام میان پذیرش یا رد نام نویسی فرزندشان بلاتکلیف مانده اند، مشکل محدوده بندی مناطق برای ثبت نام مدرسه هم که تا حدی با مجازی شدن آموزش‌ها تعدیل شده بود، امسال جایش را به پیش ثبت نام اینترنتی داد که گویا مانند دیگر سامانه‌های راه‌اندازی شده در ایام کرونا تا رسیدن به یک مجموعه کامل و کارا هنوز راه بسیاری در پیش دارد.

انجام سنجش سلامت؛ مجوز ورود برای ورود به کلاس اول

طرح سنجش سلامت نوآموزان نزدیک به سه دهه‌ای می‌شود که برای نوآموزان ورود به مدرسه مجوز ورودشان خواهد بود و بدون انجام این مرحله، نام نویسی میسر نمی‌شود. البته که ۴‌-۵ سالی است سنجش سلامت نوآموزان پیش دبستانی هم امکان پذیر شده است تا زمان مداخلات بهنگام در مواجهه با مشکلات سلامت کودک کاهش یابد.

الزامات ثبت نام کلاس اولی‌ها به این ترتیب خواهد بود که نزدیکترین مدرسه محل سکونت انتخاب و ثبت نام موقت و دریافت نوبت برای سنجش سلامت انجام می‌شود سپس بنا بر نوبت گیری انجام شده، نوآموز برای انجام تست سنجش به مراکز معرفی شده مراجعه کرده و تحت آزمایش‌های شنوایی، بینایی، آمادگی تحصیلی، سلامت جسمانی و غربالگری تحصیلی قرار می‌گیرد و امسال سنجش حرکات اصلاحی و شناسایی بیماری‌های خاص هم در این معاینات سنجیده می‌شود.

چنانچه نوآموز در تست سنجش سلامت که بنا بر تعرفه رسمی آموزش و پرورش امسال با هزینه‌ای معادل ۵٠ هزار تومان انجام می‌شود، با مشکلاتی مواجه باشد به انجام آزمایش‌های تخصصی ارجاع داده خواهد شد و اگر در این مرحله هم مشکلات سلامت او تایید شود، به مدارس دانش آموزان با نیاز‌های ویژه ارجاع داده می‌شود.

ثبت سفارش کتاب درسی به شرط نام نویسی در مدرسه

براساس برنامه‌ریزی که سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به عنوان متولی توزیع کتاب و برنامه درسی دارد، ثبت سفازش کتاب‌های درسی کلاس اولی‌ها، هفتمی‌ها و دهمی‌ها از ششم تیرماه آغاز شده است و تا شهریور ادامه دارد.

ثبت نام کتاب درسی می‌تواند از طریق مدرسه در قالب ثبت سفازش گروهی یا به طور انفرادی از سوی خانواده نوآموز از طریق سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی به نشانی irtextbook.ir انجام شود.

برای ورود به این سامانه کد ملی دانش‌آموز، نام کاربری و ۶ رقم سمت راست شماره سریال شناسنامه دانش‌آموز، رمز عبور ورود به سامانه در نظر گرفته و قیمت مصوب یک مجموعه کامل کتاب درسی ٢٩ هزار و ۵٠٠ تومان اعلام شده است و مدارس هم درصورت ثبت سفارش گروهی نباید مبلغی بیش از این قیمت را دریافت کنند.

جبران خلأ‌های یادگیری و تهیه بسته آموزشی

شرایط خاص دو سال اخیر موجب شد تا دانش آموزان با کلاس‌های مجازی و با فراز و نشیب بسیار دوران تحصیل را سپری کنند و این اوضاع و احوال برای نوآموزان پیش‌دبستانی که اجباری هم در گذران این دوره ندارند، برای قریب به اتفاق نوآموزان نادیده گرفته شد یا آنکه کم و بیش مجازی پیش رفت و بنا بر اقتضائات سن و سال راندمان چندانی برایشان نداشت.

در این مورد حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی اعلام کرد که بخشنامه‌ای برای آمادگی تحصیلی نوآموزان کلاس اولی از خرداد به ادارات کل استان‌ها از سوی وزیر آموزش و پرورش ابلاغ شد و بر اساس این بخشنامه دوره‌های آموزشی در خرداد و تیر برای نوآموزان بنا بر وضعیت شیوع کرونا به صورت حضوری و غیرحضوری برگزار می‌شود.

او تاکید کرد که اگر خانواده‌ها به هر دلیلی امکان نام نویسی برای این دوره‌ها را نداشتند می‌توانند از طریق سامانه سیدا نانونویسی داشته باشند و این دوره‌ها را تا شهریور دنبال کنند.

برنامه‌ریزی‌ها در روند ثبت نام کلاس اولی‌ها در ظاهر فرآیندی طبقه بندی شده و روتین محسوب می‌شود، اما آنچه خانواده‌ها در عمل تجربه می‌کنند به ویژه در این ایام کرونا متفاوت با برنامه‌ریزی‌های بدون کم و کاست نام برده است و بروکراسی‌های اداری، نبود زیرساخت مناسب کار‌های مرتبط با سامانه‌ها و برنامه‌ریزی‌های کم دقت در روند انجام ثبت نام نوآموزان عمده مشکلاتی است که اولیای کلاس اولی‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

بیشتر بخوانید: بالاخره مدارس در مهر ماه بازگشایی می‌شوند؟

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: مدارس بازگشایی مدارس

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: مدارس بازگشایی مدارس نوآموزان کلاس اول کلاس اولی ها دانش آموزان برنامه ریزی سنجش سلامت خانواده ها نام نویسی سال تمام ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۴۵۸۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسئولیت علم در کلاس امام صادق(ع)

  زمانی که انقلاب اسلامی پیروز شد، شهید آیت‌ا... سیدباقر صدر که امید جهان اسلام در نجف به عنوان شاگرد و ذخیره علمی پس از آقای خوئی عظیم‌الشأن شمرده می‌شد، کلاس‌هایش را تعطیل کرد و به همه شاگردان برجسته خود از جمله مرحوم آیت‌ا... شاهرودی دستور داد همه هم و غم خود را برای کشف راه‌حل فقهی مسائل عملی جمهوری اسلامی صرف کنند و نقل می‌شود در همان سال‌ها در آیین حج در عرفه، وقتی آقای سیستانی از علمای قم پرسیدند سرگرم چه اموری هستند و ایشان پاسخ دادند به تدریس متداول دروس خارج حوزوی مشغول‌ هستند با تعجب و اعتراض فرمودند حالا زمانی است که باید در رفع نیازهای فقهی اداره نهادهای گوناگون و مسائل متعدد حکومتی جدید فعالیت کنند. این همان نگاه امام (ره) و رهبر معزی است که متاسفانه به سبب عدم آزاداندیشی و دستان تفرقه‌انداز این جریان آزاداندیشی و گفت‌وگوی مفید فقیهانه و علمی حوزه و دانشگاه محقق نشد.ماجرا تنها تطبیق ناگزیر قوانین مصوبه قوه مقننه با احکام ا... نیست بلکه استواری بر فقه اکبر در همه شئون زندگی امروزی و عرضه هر علم نافع ضروری جهان در هر زمینه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... به ساحت تفقه صحیح است تا هرآنچه که تایید شد به علم دارای صلاحیت برای به‌کارگیری در ساختن جامعه سالم و اسلامی بدل سازند.
   
نگاه فرهنگی به روایات
می‌خواهم نگاهی فرهنگی به روایات‌ نسبت علم و مسئولیت و عمل صالح حکومتی و اجتماعی در گنجینه روایی امام صادق(ع) بیندازیم تا به عنوان فردی نادان دارای مطالبه علم از متخصصان، فقیهان بزرگوار و مراجع عالی‌مقام بپرسم، پاسخ به این پرسش‌های اساسی تکلیفی به عهده کیست جز آنان؟ و وقتی چنین دریایی از گوهر راهگشا وجود دارد که تنها امکان رهایی ما از فساد گریبانگیر و اغتشاش در اداره امور کلان است، چرا فقها استواری عمل حکمرانی بر فقه اکبر را زمینه‌سازی نمی‌کنند و به یاری ولی‌فقیه برای سالم‌سازی امور کلان قیام نمی‌کنند؟ عالمان حداقل حق بیش از ۸۰ میلیون از ملت را به گردن دارند . از علم شروع کنیم و قبل از آن به وضع علم در عصر امام صادق(ع) بپردازیم.در اثر ارجمند جعفر بن محمد امام صادق(ع) می‌خوانیم عصر امام باقر(ع) و امام صادق(ع)( درود خدا بر آنان) دوران رشد گسترده علوم خاندان وحی علیهم‌السلام بود. قرن‌ها به لحاظ تحولات علمی، اعتقادی و کلامی به دو دوره بخش می‌شود. دوره اول با رحلت رسول‌ا...(ص) و ماجرای سقیفه بنی‌ساعده، آغاز می‌شود و تا نخستین سال‌های قرن دوم هجری می‌گسترد و دوره دوم عصر امامت امام جعفر صادق(ع) است.خصوصیت دوره نخست « تاثیر تعیین‌کننده تحولات سیاسی بر جریان‌های اعتقادی» است و در دوره دوم فرقه‌ها از حال و هوای صرفا سیاسی در آمده و بر سازمان‌های کلامی مستقلی تکیه می‌کنند. مکاتب فکری مختلف در این دوره است که سر بر می‌آورند و مکتب اعتقادی، علمی و فکری امام صادق(‌ع) نقش دفاع از حقیقت نگاه اسلام ناب در برابر دیگر هویت‌سازی‌های علمی را به دوش می‌کشد‌. در کانون یا مستقل از فرقه‌های منحرف و تفکرات دیگر، علم و نقش علم و تعریف علم از سوی امام صادق(ع) قرار دارد.
   
رشد اصول محکم مکتب اصیل اسلامی
اختلاف فکری در این دوره و مدعیان علم چنان رشد کرده بود که اگر اصول محکم مکتب اصیل اسلامی و اتکا به تفقه اصیل قوام نمی‌گرفت، اسلام در دریای هجوم تفکرات بی‌ریشه مستحیل می‌شد و به اسم اسلام انواع اجتهاد رای و اصلاح ‌واهی خود‌رای، گمراهی و سرگشتگی و تحریف کتاب مقدس چون یهودیت و مسیحیت رایج می‌شد.این پدیده امروز همچنان معتبر است و بدون‌اتکا به کتاب فرقان و نیز علم امام معصوم و فقه اکبر خاندان وحی، اداره کشور اسلامی طعمه مدرنیته غرب و شرق و تفسیر به رای رفرمیست خود‌بنیان و شرک‌آلود خواهد شد.در کانون این ستون استوار امام صادق(ع)، خود علم‌ و علم وسیع و بزرگ او قرار دارد و خوب است پژوهش اساسی با این نگاه در باره علم در تفقه جعفری در وجه ضرورت‌های مبنایی حکمرانی انجام شود.
   
کاشف حکم الهی و درک حقیقت
در دیدگاه امام‌صادق(ع) جایگاه عقل و علم در زندگی فرد، اجتماع، شناخت، انتخاب مسیر و تشخیص صحیح از ناصحیح و در بنا نهادن همه امور باید بر وجود فرد و جامعه سایه‌گستر باشد‌. این علم، علم نیست مگر کاشف حکم الهی و درک حقیقت به شمار آید‌. ایشان می‌فر‌ماید: آدمی به عقل، کامل می‌شود و عقل راهنما و سبب بینایی و کلید حل مشکلات امور انسان(‌فرد انسان و اجتماع انسان است)‌. و هرگاه عقل از نور معنوی نیرو گرفته باشد، انسان، عالم و نگه‌دارنده‌ علم و متذکر و هوشمند و زیرک‌ فهیم خواهد بود‌(کافی جلد ۱،ص ۲۵). انسان و جامعه انسانی با علم‌ به ریشه هر حالت والا‌ دست‌می‌یابد و به عالی‌ترین مرتبه صعود می‌کند :
العلم اصل کل حال سنی و منتهی کل منزله رفیعه
علم اصل هر حالت والا و منتهای منزلت‌های رفیع است. پس مرتبه عالی رشد جامعه ابتناع همه امور آن بر علم و دانایی و تفقه است. این علم باید متکی به علم معصوم باشد.علم معصوم در سخن امام صادق(ع) همان است که خداوند به وسیله روح القدس که از علم علم امر است، بی پیامبراکرم صلوات ا...علیه وآله وامامان معصوم علیهم السلام‌ می‌فرستد.
وازطریق این روح علم وفهم دریافت می‌کنند.علم انسان در گسست ازاین علم نوری،همواره ظنی و آلوده به باطل وسرگشته و ناتمام خواهد بود‌. این است اهمیت علم در سایه فقاهت جعفری وقرآن وروایات۱۴معصوم(ع).علم مسئولیت‌زاست و با عمل همدوش است‌.
   
مسئولیت‌شناسی در فقه 
از اینجا اهمیت مسئولیت‌شناسی در فقه اکبر امام صادق(ع)، مسئول بودن و آماده پاسخ به خداوند در مسئولیت اساس نظام دینی حکمرانی است. مسئولان مطلقا آزاد نیستند و در مقام عبد و نیز پاسخگو به مردم انجام وظیفه می‌کنند و عمل خودرأی و آزاد و دلخواه مسئولان، مجازات آتش و نیز جرم دنیایی در نظام اسلامی دارد.امام صادق(ع) می‌فرماید: العلم مقرون الی العمل فمن علم عمل و من عمل علم و العلم یهتف بالعمل فان اجابه والا ارتحل ‌عنه. علم با عمل قرین و همراه است، هرکه علم داشت باید عمل کند و هر که عمل کند باید براساس علم باشد (باید بداند). علم عمل را صدا زند، اجابت کرد بماند؛ والا کوچ و رحلت می‌کند.به این سان در کار کل حکمرانی و اداره هر نهاد کشوری از اقتصاد و هر جزء آن و سیاست و همه نهادهای سیاسی و فرهنگی ولو یک اداره باید عمل بر‌اساس علم باشد و علم اصلی در اینجا همان علم به هدایت قرآن و اهل‌بیت وحی است. عرضه عمل به فقه معصوم(ع) در نسبت علم و مسئولیت و عمل در کلام امام صادق(ع) مسئولیت نیز تعریف شده است .

علم در زندگی اجتماعی 
روایات امام صادق(ع) به انواع مسئولیت انسان در ارتباط با عمل مبتنی بر علم در زندگی فردی، اجتماعی و حکمرانی به‌طور جدی تاکید دارد؛ مسئولیت در برابر خداوند متعال، قرآن مجید و امامان معصوم و مسئولیت در برابر نفس و در برابر جسم و اعضای بدن و در برابر اجتماع و انسان‌های دیگر. روایات مسئولیت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در کلام امام صادق(ع) چنان وسیع و پر حجم است که حیرت بر‌می‌انگیزد و به آن انواع مسئولیت‌های دیگر چون مسئولیت برابر ضعفا یا ظالمان و قدرت‌های جائز و مسئولیت برابر خمس و خانواده و یتیمان را باید افزود. سخن درباره مسئولیت حکمرانان و روسا در تحف‌العقول، کافی، وسائل و... مبسوطا بحث شده است. به هر رو در کلام امام(ع) سرچشمه مسئولیت فردی و اجتماعی مسئولیت برابر خداست‌ و حق محور مسئولیت است و نباید به باطل تن داد. این امر در تفقه صحیح سیاسی و حکمرانی نقش حیاتی دارد. در نتیجه استدلال رفرمیست‌ها در گردن نهادن به اباطیل مدرنیته و گسست از فقه و ناممکنی امر دینی در حکمرانی در قرن بیست‌و‌یکم واصل قرار دادن نظام جائز جهانی و سازش با آن پوچ است:
ان من حقیقه الایمان ان توثر الحق آن ضرک علی الباطل و ان نفعک 
از حقیقت ایمان آن است که حق را برگزینی‌. اگر‌‌چه زیان داشته باشد و باطل را رها کنی، اگر چه به سود تو باشد. تردیدی نیست که حکومت در راهنمایی امام صادق(ع) باید عملش مبتنی بر علم باشد و مجموعه‌ای از مسئولیت‌ها را بپذیرد و جدی بگیرد‌. محور این مسئولیت‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و حکمرانی حق متعال است و حق در جامعه و اجرای عدل در وسع انسان عصر غیبت امری چشمپوشی‌ناپذیر در کلام امام صادق(ع) است.

دیگر خبرها

  • تبریک ویژه روز معلم در بخش خبری صداوسیمای آذربایجان غربی
  • مسئولیت علم در کلاس امام صادق(ع)
  • ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت شروع می شود
  • گزینه عجیب معاون اولی ترامپ؛ زنی معروف به «قاتل سگ‌ها»!
  • اردبیل| پای کلاس درس معلمانی که عشق را تفسیر می‌کنند
  • خبرنگاری که معلم شد
  • وضعیت مبلغان کشور در ماه رمضان از زبان مدیرکل تبلیغ عمومی/ استقبال بی‌نظیر «تبلیغ اولی‌ها»
  • از معلم‌بلاگری تا عجیب‌ترین هدیه‌ برای روز معلم!
  • معلمی که کلاس درس را به مسجد بُرد
  • اولی هونس نه تنها به بایرن مونیخ، بلکه به خودش هم آسیب می‌زند / تحلیل بوندسلیگا با لوتار ماتئوس